Wywiad z Kamil Bober po sezonie 2013

1.    Na początku pragnę Ci pogratulować wyników, jakie zdobyłeś w poszczególnych startach. Jak udało Ci się osiągnąć takie wyniki??

Nasza amatorska kariera rajdowa rozpoczęła się w 2011 r. Początki były trudne, ponieważ wszystkiego trzeba było nauczyć się od podstaw, od budowy auta począwszy na regulaminach startów skończywszy. 

W pierwszym sezonie zapoznawaliśmy się z autem, co nie zawsze kończyło się dobrze Na czwartym naszym starcie po trzech odcinkach prowadziliśmy w swojej klasie, jednak fantazja trochę nas poniosła i ciężko było kontynuować rajd na „dachu”. Na szczęście wszystko skończyło się szczęśliwie i my i auto przeszliśmy chrzest bojowy, który nie zniechęcił nas do dalszych startów. Pierwszy sezon, podczas którego uczyliśmy się i zdobywaliśmy cenne doświadczenie zakończył się dla nas następującymi sukcesami : 3 miejsce - II Runda Mistrza Jeleniej Góry 22.05.2011 3 miejsce – 41 Lew Kłodzki 29.05.2011 3 miejsce – KJS Mistrz Powiatu Wrocławskiego 16.10.2011 1 miejsce – Walimska Jesień 2011 2 miejsce – Puchar Niskich Łąk 30.11.2011 2 miejsce – KJS Pożegnanie Sezonu 13.11.2011 3 miejsce – Mistrz Jeleniej Góry 14.08.2011

Na drugi sezon postanowiliśmy rozbudować auto i zadbać bardziej o nasze bezpieczeństwo wbudowując klatkę bezpieczeństwa oraz wzmocniliśmy silnik, aby powalczyć o jak najwyższe miejsca na podium. Oprócz startów w kjsach marzyliśmy także o udziale w wyścigach górskich takich jak Kryterium Kamionki i Walim Trophy. Startowaliśmy we wszystkich możliwych imprezach, żeby poszerzać nasze doświadczenie. Sezon 2012 okazał się dla zaskakująco szczęśliwy, gdyż praktycznie w każdym rajdzie stawaliśmy na podium. Oczywiście nie obyło się bez przygód np. bliskie spotkanie z drzewem lub kamiennymi murkami, ale determinacja pozwoliła nam nawet w tych startach zdobyć czołowe miejsca

 2.    W ilu Popularkach/Imprezach Sportowo-Rajdowych brałeś udział i z jakim rezultatem?

1 miejsce – 42 Lew Kłodzki 26.05.2012 3 miejsce – Puchar Niskich Łąk 24.06.2012 2 miejsce – Mistrz Jeleniej Góry 15.07.2012 2 miejsce – Mistrz Jeleniej Góry 25.11.2012 2 miejsce – Walimska Jesień 2 miejsce – Walimska Zimówka 2 miejsce – KJS Supercar 11.11.2012 2 miejsce – Mistrz Jeleniej Góry 01.04.2012 3 miejsce – Puchar MK TLS Barbórka Jugowska 1 miejsce – Walimskie Lato – Sierpnica 2 miejsce – KJS Radkowski Trakt 23,09.2012 1 miejsce – Puchar Niskich Łąk

W tym sezonie zdobyliśmy takie tytuły mistrzowskie jak : Tytuł Dolnośląski Mistrz Okręgu (DMO) 2012 V-ce Mistrz Jeleniej Góry V-ce Mistrz MKWO (Mistrz kierownicy walimskiej okolicy)

Oprócz startów w kjsach spełniliśmy swoje marzenie i braliśmy udział w wyścigach górskich, gdzie zdobyliśmy następujące osiągnięcia: 1 miejsce – 25 Kryterium Kamionki 2012 1 miejsce- 26 Kryterium Kamionki 2012 1 miejsce – 27 Kryterium Kamionki 2012 1 miejsce – Walim Trophy Udział w cyklu Kryterium Kamionki zaowocował zdobyciem przez nas tytułu Mistrzów Gór Sowich 2012 w swojej klasie.

W trzecim sezonie startów za główny cel postawiliśmy sobie zdobycie wszystkich możliwych tytułów mistrzowskich. Zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że będzie ciężko, ponieważ konkurencja wzrastała i dysponowała większym budżetem. Jednak nasza ambicja i determinacja pozwalała nam iść do przodu i nie oglądać się za siebie. Nasz cel został zrealizowany w 100 %. Zdobyliśmy następujące miejsca i tytuły: 1 miejsce- Walimska Wiosna 21.04.2013 1 miejsce – 43 Lew Kłodzki 26.05.2013 1 miejsce – Wrocławska MOTO Orkiestra 2 miejsce – Walimskie Lato 1 miejsce – Walimska Zimówka 1 miejsce – KJS Noc Świętojańska 29.06.2013 2 miejsce – Mistrzostwa Wrocławia 06.10.2013 1 miejsce – Memoriał Kasi Czypionki Zgorzelec 29.09.2013 1 miejsce - Rally Masters 1 miejsce – Walimska Jesień 1 miejsce – Mistrz Jeleniej Góry

Tytuły : Mistrz Jeleniej Góry 2013, Mistrz MKWO (Mistrz kierownicy walimskiej okolicy), Mistrz Dolnośląskiego Okręgu.

WYŚCIGI GORSKIE 1 miejsce – 28 Kryterium Kamionki 1 miejsce – 29 Kryterium Kamionki 1 miejsce – 30 Kryterium Kamionki Tytuł Mistrza Gór Sowich 2013 oraz ustanowiliśmy rekord trasy w klasie pierwszej.

Plany na sezon 2014 W reprezentowanej przez nas klasie udało nam się zdobyć wszystkie możliwe tytuły mistrzowskie na Dolnym Śląsku, więc nadszedł czas na rozwijanie się w mocniejszym i bardziej konkurencyjnym aucie oraz przejście do wyższej klasy.

 3.    Powiedz mi skąd wzięło się Twoje zainteresowanie rajdami, od czego zaczęła się ta przygoda?

Zainteresowanie pojawiło się już w młodzieńczych latach, ponieważ mieszkam 2 km od odcinka specjalnego Jodłownik i trudno było nie słyszeć ryków silników "potworków", które zbliżały się na odcinek. Ciekawość była silniejsza i tak oto rozpoczęły się marzenia, aby wsiąść do rajdówki i przeżyć te emocje

Pierwszy rajd w swoim życiu pojechaliśmy Fiatem CC. Był to "KJS JAJO" w Wałbrzychu. Zajęliśmy wówczas dobre jak na pierwszy start 6 miejsce, Cieszyliśmy się, że nie byliśmy ostatni i to była motywacja do dalszych startów.

 4.    Gdzie (w jakim rajdzie/kjs'ie) pierwszy raz wystartowałeś? Czym? Kiedy? I jakie miałeś wrażenia?

Pierwszy rajd w swoim życiu pojechaliśmy Fiatem CC. Był to "KJS JAJO" w Wałbrzychu. Zajęliśmy wówczas dobre jak na pierwszy start 6 miejsce, Cieszyliśmy się, że nie byliśmy ostatni i to była motywacja do dalszych startów.

 5.    Co sprawiło, że właśnie zdecydowałeś się właśnie na rajdy?

Chęć adrenaliny, ciekawość poznania budowy samochodu i możliwość urzeczywistnienia swoich marzeń z lat młodzieńczych.

 6.    Jaka jest według Ciebie rywalizacja w zawodach dla kierowców bez licencji?

Według mnie rywalizacja w zawodach bez licencji jest porównywalna do tej z licencjami, ponieważ startują tam ludzie z pasją lecz z mniejszym budżetem, ale z porównywalnymi umiejętnościami.

 7.    Które z dotychczasowych zawodów najbardziej Ci się podobało i dlaczego?

Najbardziej podobały mi się zawody organizowane przez Walim Rajdowy i pana Andrzeja Dobosza oraz medialne imprezy przypominające eliminacje RSMP, czyli Lew Kłodzki, Radkowski Trakt czy Rally Masters, ponieważ zmagaliśmy się tam z typowymi, niekiedy trudnymi odcinkami, gdzie czasem osiągaliśmy prędkość powyżej 100km/h.

 8.    Z jakimi kosztami trzeba się liczyć by wystartować w rajdach „amatorskich”

Rajdy amatorskie to cała masa wyrzeczeń i są to sumy znacząco przekraczające domowy budżet, dlatego tak cenne jest posiadanie sponsorów. Nasz ostatni sezon wyniósł nas ok. 10 000 zł., ponieważ my podchodziliśmy do tego bardzo profesjonalnie przygotowując auto do rywalizacji o najwyższe lokaty.

9.    Jak wyglądają Twoje przygotowania do poszczególnych zawodów?

Zawsze do ostatniej chwili siedzimy na warsztacie by przygotować samochód i ukończyć rajd bez usterek. Potem parę godzin snu i ogień na tłoki

 10.    Jak często udaje ci się trenować przed zawodami?

W ostatnim sezonie nie mieliśmy czasu na trening, ponieważ trudno połączyć życie prywatne z rajdami i przygotowaniem auta, więc szliśmy na żywioł, co na szczęście okazało się opłacalne.

 11.  Czym będziesz startował w sezonie 2014, oraz jakie modyfikacje będzie miał przeprowadzony samochód?

W sezonie 2014 zamierzamy startować Fiatem SC zbudowanym przez nas od podstaw, w specyfikacji KIT CAR. Modyfikacje, które przeprowadzimy są to: obspawanie karoserii, odchudzenie, pomalowanie, klatka bezpieczeństwa, zawieszenie Bilstein 6 oraz krótkie przełożenie skrzyni, podrasowany silnik.

 12.  Czy jest coś co chciałbyś zmienić w zawodach w jakich dotychczas startowałeś, zarówno w tych organizowanych przez PZM, jak i w tych przez osoby prywatne?

Chciałbym zmienić podejście sędziów do badania kontrolnego, zwłaszcza na imprezach organizowanych przez PZM, ponieważ swoim postępowaniem zniechęcają nas do organizowanych przez siebie imprez.

 13.  Jak porównałbyś poszczególne cykle w których startowałeś?

Z każdym kolejnym startem widać postęp i poprawę w urozmaiceniu odcinków oraz zmniejszenie tzw. "pachołkolandii", co jest ogromnym plusem dla nas amatorów, ponieważ rozwijamy swoje umiejętności i przyzwyczajamy się do większych prędkości.

 14.  Czy jakiś kierowca jakoś szczególnie wpłynął na Twoje starty, może masz jakiegoś idola którego naśladujesz, bądź chciałbyś naśladować?

Mam dwóch idoli, których niestety nie ma już wśród nas. Są to oczywiście Marian Bublewicz i Janusz Kulig. Podziwiam ich za zaangażowanie, wolę walki oraz stosunek do kibiców. Pamiętamy ich jako życzliwych i zawsze uśmiechniętych.

 15.  Jakie są Twoje marzenia, jako uczestnika imprez rajdowych?

Chcielibyśmy startować w Mistrzostwach Polski

 16.  Jak Twoim okiem wyglądają relacje między zawodnikami, a także między zawodnikami a organizatorami?

Relacje między zawodnikami są zróżnicowane, bywają jakieś niesnacki jak w każdym sporcie. Nasza załoga stara się być zawsze pomocna, niezależnie od tego czy jest to rywal z tej samej klasy czy też nie.

 17.  Czy starty w rajdach są jedynym sportem jaki uprawiasz?

Gdyby doba miała więcej niż 24 h. to może uprawiałbym jeszcze jakiś sport np. szachy, a tak to mam czas tylko na rajdy.

 18.  Czy posiadasz sponsora i w jakim stopniu pomaga Ci on w startach?

W sezonie 2013 mieliśmy kilku sponsorów, którzy pomagali nam finansowo i w przygotowaniu auta za co w tym miejscu chciałbym serdecznie im podziękować.

 19.  Czym zajmujesz się prywatnie?

Zawodowo psuje auta udając, że je naprawiam.

 20Jakie masz plany na nowy sezon, oraz kolejne?

Plan na sezon 2014 wygląda następująco: zdobycie doświadczenia, które pozwoli nam osiągnąć podobne sukcesy jak w klasie pierwszej.



fot. Ryszard Szumny

 

Cykliczne Zawody

Kącik Czytelnika

 

Patronujemy:

  

Wspierają nas:

Dział multimedia współtworzą:

  
  

Współpracujemy: