Wywiad z Marcinem Pietrzykiem po sezonie 2013

1.    Na początku pragnę Ci pogratulować wyników, jakie zdobyłeś w poszczególnych startach. Jak udało Ci się osiągnąć takie wyniki??

Dziękuję bardzo ,podstawą dobrego wyniku to dobrze przygotowany samochód, który zawsze jest na mecie bez najmniejszych awarii,oraz praca a w sumie ogrom pracy włożony przed startem w sprzęt i całe przygotowanie do zawodów .

 

 

 2.    W ilu Popularkach/Imprezach Sportowo-Rajdowych brałeś udział i z jakim rezultatem?

W okresie od 2011 roku wystartowałem w około 8 imprezach z czego na 2 skończyliśmy na podium
  sezon 2012 to występ w 19 imprezach i 12 ukończonych na podium
 sezon  2013 to 16 startów i 12 razy na podium

3.    Powiedz mi skąd wzięło się Twoje zainteresowanie rajdami, od czego zaczęła się ta przygoda?

Zainteresowanie wzięło się z oglądarek Elmotu ,który trzeba było oglądać każdego roku .

 4.    Gdzie (w jakim rajdzie/kjs'ie) pierwszy raz wystartowałeś? Czym? Kiedy? I jakie miałeś wrażenia?

W 1994 roku pierwszy raz wystartowałem w KJS-ie w Świdnicy Fiatem 125p ,chyba był to KJS TOM-MASZ ,w tamtych latach w Świdnicy były organizowane Mistrzostwa Świdnicy i około 7 KJS-ów w roku. 2 sezony dałem radę utrzymać auto i dźwigać ciężar startów .W kolejnym sezonie wsiadłem na fotel pilota ,lecz szybko zrozumiałem że to nie dla mnie ,może też dlatego że kierowca z którym startowałem był ,,ułanem'' i na każdej imprezie było mega gorąco a przygód i rowów nie było końca :)

5.    Co sprawiło, że właśnie zdecydowałeś się właśnie na rajdy?

Rajdy podobały mi się za to że prócz ciśnięcia gazu wymagają kalkulacji ,uwagi oraz wielu czynników które wpływają na wynik końcowy ,więc myślenie to podstawa w rajdach nie wystarczy trzymać gazu w podłodze aby znaleźć się na podium .

6.    Jaka jest według Ciebie rywalizacja w zawodach dla kierowców bez licencji?

Obserwując RSMP gdzie kilku kierowców ,,idzie wszystko''a reszta robi tło dla nich w imprezach popularnych miło jest patrzeć na rywalizację amatorów ,którzy często nie mając czym i za co ścigają się do ostatnich milimetrów OS-ów .Rywalizacja w amatorce jest bardzo zacięta a liczba załóg zgłaszających się do imprez amatorskich mówi sama za siebie .

7.    Które z dotychczasowych zawodów najbardziej Ci się podobało i dlaczego?

Dotychczas najgłębiej zapadły mi w pamięci 1-sza edycja Radkowskiego Traktu i Rally Masters .Imprezy były przeprowadzone w profesjonalny sposób i dały mi bardzo dużo frajdy z jazdy ,a Rally Masters pomimo 1,5 km odcinków był namiastką prawdziwego rajdu dla amatorów .

8.    Z jakimi kosztami trzeba się liczyć by wystartować w rajdach „amatorskich”?

Koszty są uzależnione od auta jakim startujemy .Średnio wpisowe na zawody to od 120 do 160 zł. Do tego dochodzi ok 100 zł paliwo na krótki rajd .Opony starczają na 3-5 imprez a ich koszt to ok 450 zł za szt. Jeśli sami obsługujemy auto to koszty można zniwelować do rozsądnych kwot.Startując w ok 20 imprezach w sezonie trzeba liczyć się z wydatkiem ok 7-9 tyś zł za sezon ,wliczając dojazdy i opony ,oczywiście jeśli nigdzie nie uszkodzimy auta .


9.    Jak wyglądają Twoje przygotowania do poszczególnych zawodów?

Podstawa przy przygotowaniu do zawodów to przeczytanie regulaminu imprezy !!!!!!! Musimy być pewni co organizator nam szykuje i co będzie do jechania .Kalkulujemy także koszt dojazdu ,noclegu oraz sprawdzamy jakie opony najlepiej nadają się na daną imprezę ,super jak takie są w posiadaniu ,jeśli nie koszt startu wzrasta .Jeśli zawody są blisko domu i krótkie to przygotowanie Hondy ogranicza się do sprawdzenia płynów i dolaniu paliwa ;) Jeśli zawody mają być długie i wymagające przeglądamy samochód gruntownie aby nie było niespodzianek w trakcie zawodów .

10.    Jak często udaje ci się trenować przed zawodami?

Niestety aby zarobić na starty trzeba dużo pracować ,a to ogranicza czas na treningi ,staram się w ramach treningów wyskoczyć czasem na WLTA lub na Mini Max do Legnicy na lotnisko ,takie treningi na zabezpieczonych torach są bardziej mądre niż upalanie na dziko po drogach .

11.  Czym będziesz startował w sezonie 2014, oraz jakie modyfikacje będzie miał przeprowadzony samochód?

W sezonie 2014 nadal startuję Hondą Civic VTI .Auto w zimie przeszło remont i malowanie oraz kilka zmian ,które mam nadzieję pozytywnie wpłyną na wyniki . Dobrze dogadujemy się z Hondą więc o zmianach na razie nie myślę .Cały czas pracujemy nad zawieszeniem ,które zostało zamontowane na nowy sezon oraz uczymy się nowych opon. Po przebudowie auto prowadzi się pewniej i mniej nerwowo, a czy przełoży się to na wyniki zobaczymy już niebawem
 :)

12.  Czy jest coś co chciałbyś zmienić w zawodach w jakich dotychczas startowałeś, zarówno w tych organizowanych przez PZM, jak i w tych przez osoby prywatne?

Zawsze są jakieś sprawy, które trzeba poprawić  na imprezach PZM zmienił bym podejście panów od BK, gdyż czasem zastanawiam się czy czepianie się jest brakiem wiedzy czy złośliwością . W tym sezonie obrodziły imprezy prywatne organizowane na nowych terenach i odcinkach więc, jak widać z obserwacji ,,prywaciarze'' starają się bardzo  aby ich imprezy wypadły profi. Zawsze można się czepiać ale wiedząc ile czasu i pieniędzy kosztuje przygotowanie jakiejkolwiek imprezy, na niektóre niedociągnięcia można przymknąć oko ,pod warunkiem że na kolejnej imprezie organizator wyciągnie wnioski .

13.  Jak porównałbyś poszczególne cykle w których startowałeś?

Starałem się nie startować w cyklach ,ale jeździć różnorodne imprezy ,które dawały dużo nauki i zapewniały różnorodność tras .Jedyny cykl który staram się jechać każdorazowo to Kryterium Kamionki ,lecz ciężko jest porównać te zawody z innymi bo są jedyne w swoim rodzaju na naszym terenie.  Walim jest zupełnie innym odcinkiem i nie da się ich porównać .

14.  Czy jakiś kierowca jakoś szczególnie wpłynął na Twoje starty, może masz jakiegoś idola którego naśladujesz, bądź chciałbyś naśladować?

Kierowcą który mnie fascynował był Janusz Kulig , zawsze podziwiałem jego skromność i bezlitosne dążenie do celu o skuteczności nie wspominając .Wzór człowieka i sportowca .

15.  Jakie są Twoje marzenia, jako uczestnika imprez rajdowych?

Moim marzeniem jest udział w imprezach na, których zawodnicy są traktowani jak ludzie a nie zło konieczne które przylazło nie wiadomo po co .

16.  Jak Twoim okiem wyglądają relacje między zawodnikami, a także między zawodnikami a organizatorami?

Z relacjami jest różnie, wielu koleżeńsko podchodzi do rywalizacji i aż miło spędza się z takimi ludźmi czas na zawodach.Zdarzają się też jednostki z dużym ciśnieniem i parciem na szkło ale jest ich mało i nikt nikogo nie zmusi aby gadał z kimś z kim nie mamy ochoty. Relacje z organizatorami na ogół są dobre, zwłaszcza że prywatni organizatorzy starają się bardzo ,aby zawodnicy wrócili zadowoleni na kolejną imprezę .

17.  Czy starty w rajdach są jedynym sportem jaki uprawiasz?

Tak jedynym ,na który czasem ledwo mogę wygospodarować czas .

18.  Czy posiadasz sponsora i w jakim stopniu pomaga Ci on w startach?

Mam kilka firm ,które mnie wspierają w startach ,są to w większości firmy mich kolegów i znajomych,którzy w miarę możliwości pomagają .MOTO-LAND ze Świdnicy, MILLERS OILS POLSKA, studio reklamy CONCEPT, SID Serwis, WEST-GUM ,MSP Competition Maciej Mielniczyn.

19.  Czym zajmujesz się prywatnie?

Prowadzę warsztat samochodowy .

20Jakie masz plany na nowy sezon, oraz kolejne?

Nowy sezon -nowe wyzwania ,w tym sezonie chcemy obronić tytuł Mistrza Gór Sowich, wystartować w jak największej liczbie zawodów i najważniejszy plan - wystartować w zawodach Volny Puchar u naszych południowych sąsiadów .

fot. Jadwiga Kwiatkowska
fot. Magdalena Zielińska

Cykliczne Zawody

Kącik Czytelnika

 

Patronujemy:

  

Wspierają nas:

Dział multimedia współtworzą:

  
  

Współpracujemy: