Wywiad z Pawłem Szczypka

  1. Na początku pragnę Ci pogratulować wyników, jakie zdobyłeś w poszczególnych startach. Jak udało Ci się osiągnąć takie wyniki??

cóż, na razie nie ma czego gratulować, bo startując w klasie 2 przez ostatnie 2 sezony ścigaliśmy się praktycznie fabryczną Toyotą z wypakowanymi sejami, zwykle zajmując czwarte miejsca :)) w tym sezonie zmieniliśmy auto na Hondę Civic i już w pierwszym starcie (Noc Świętojańska w Zgorzelcu, runda DMO) praktycznie fabrycznym autem zajęliśmy trzecie miejsce. Zobaczymy jak będzie dalej :)

 

  1. W ilu Popularkach/Imprezach Sportowo-Rajdowych brałeś udział i z jakim rezultatem?

Ok. 15 startów, zwykle zaraz pod podium.

  1. Powiedz mi skąd wzięło się Twoje zainteresowanie rajdami, od czego zaczęła się ta przygoda?

W wieku ok 7-8 lat oglądałem z braćmi relacje z rajdów i strasznie mi się podobała Impreza z napisem 555 Colina McRae, a że mieszkam przy dojazdówce Rajdu Karkonoskiego to w wieku ok 10 lat zaliczyłem swój pierwszy rajd na oglądarce i strasznie się tym podjarałem :)

  1. Gdzie (w jakim rajdzie/kjs'ie) pierwszy raz wystartowałeś? Czym? Kiedy? I jakie miałeś wrażenia?

Samochodami jeździłem od 12 roku życia, ale mój pierwszy prawdziwy start był w 2011 roku. Wystartowałem w KJSie w Jeleniej Górze moim Renault Clio 1.4. Wrażenia? Niesamowity stres przed pierwszym oesem, potem już tylko świetna zabawa :D

  1. Co sprawiło, że właśnie zdecydowałeś się właśnie na rajdy?

W rajdach zakochałem się od pierwszego wejrzenia i po prostu nawet nie brałem pod uwagę innej opcji. Z wyścigów oglądam tylko WTCC i V8 Supercars, ale to też nie to samo co moja ukochana dyscyplina ;)

  1. Jaka jest według Ciebie rywalizacja w zawodach dla kierowców bez licencji?

Rywalizacja jest zacięta, ale mimo to poza oesami jest w większości wypadków super atmosfera. Trochę szkoda że już na tym poziomie jest wyścig zbrojeń i pakowanie naprawdę grubych pieniędzy żeby pokręcić się dookoła pachołka, ale zawsze tak było w tym sporcie i pewnie już zawsze będzie. Inna sprawa że na niektórych bardziej 'profesjonalnych' kajtkach z odcinkami drogowymi pojawia się temat nielegalnego upalania tras – nawet nie musimy wychodzić z auta na zapoznaniu bo cięcia już są wyjeżdżone do oporu. Dla mnie to jest żałosne.

  1. Które z dotychczasowych zawodów najbardziej Ci się podobało i dlaczego?

Hmm. Myślę że Radkowski Trakt 2012. Niesamowite oesy, mocna obsada i super organizacja. Jechaliśmy Toyotą Starlet bez modów silnika i z niespecjalnym zawieszeniem, a zajęliśmy wtedy 5 miejsce na ok 20 aut w klasie 2 :)

  1. Z jakimi kosztami trzeba się liczyć by wystartować w rajdach „amatorskich”?

Teraz auta są tak tanie że jeśli ktoś chce się pobawić to wcale nie musi mieć jakiegoś sponsora czy też bogatych rodziców. Jedyna rzecz (oprócz tych wymaganych w przepisach) bez której naprawdę nie polecam jechać to płyta pod silnik. Warto zagadać z jakąś znajomą wulkanizacją lub autonaprawą, zwykle chętnie pomogą w przygotowaniu auta w zamian za reklamę.

  1. Jak wyglądają Twoje przygotowania do poszczególnych zawodów?

Przede wszystkim sprawdzam jaka ma być nawierzchnia i zastanawiam się czy opony które mam jeszcze będą coś kleić czy nie :)) a tak na poważnie to raczej nie mam jakiś rytuałów, staram się dobrze wyspać i przygotować wszystko dzień przed, tak żeby rano nie biegać i nie szukać papierów itp.

10.   Jak często udaje ci się trenować przed zawodami?

Ostatnio niestety rzadko, ale dla mnie sezon się dopiero rozpoczął. Za czasów gdy jeździłem Toyotą trenowałem co 1-2 tygodnie, zależy czy ile pieniędzy miałem ;)

11.  Czym startujesz w sezonie 2014, oraz jakie modyfikacje ma przeprowadzony samochód?

Po tym jak na koniec sezonu 2013 zdechła mi Toyotą postanowiliśmy przenieść się do klasy 3, więc zakupiłem Hondę Civic. Na ten moment auto jest dopiero na początku drogi do bycia rajdówką, na razie została odchudzona, wjechały kubły Mirco i Bimarco, pasy GForce, rajdowa kierownica i reszta rajdowego wyposażenia. Teraz czas na malowanie i oklejenie w barwy sponsorów, potem zawieszenie i klatka. Silnik na razie jest 1.5 90KM, ale to zostawiam na koniec.

12.  Czy jest coś co chciałbyś zmienić w zawodach w jakich dotychczas startowałeś, zarówno w tych organizowanych przez PZM, jak i w tych przez osoby prywatne?

Jeździłem głównie zawody pod PZM i chciałbym zmienić 'betonowe' podejście do organizacji amatorskich rajdów oraz ujednolicić w jakiś sposób Badania Kontrolne. To nie jest normalne że regularnie startujący w KJSach ludzie stresują się przed BK, mimo że nie zmieniali nic w aucie. Czasami zdarzało się że były problemy z rzeczami które przejeździły kilka rajdów, a nawet miałem sytuację że pan stwierdził że mnie nie dopuści za montaż pasów które 3 miesiące wcześniej bez żadnego pytania dopuścił.

13.  Jak porównałbyś poszczególne cykle w których startowałeś?

To pytanie będzie można mi zadać za jakiś czas :)

14.  Czy jakiś kierowca jakoś szczególnie wpłynął na Twoje starty, może masz jakiegoś idola którego naśladujesz, bądź chciałbyś naśladować?

Zdecydowanie Colin McRae. Niesamowity człowiek i niesamowity kierowca. Co tu dużo mówić – „If in doubt – flat out” ;)

15.  Jakie są Twoje marzenia, jako uczestnika imprez rajdowych?

Mistrzostwo Świata, ale na to już jestem za stary ;) ale RSMP myślę że jest w zasięgu, ale to dość dalekosiężne plany.

16.  Jak Twoim okiem wyglądają relacje między zawodnikami, a także między zawodnikami a organizatorami?

W większości przypadków organizatorzy to są też ludzie z pasją, więc nie podchodzi się do zawodników na zasadzie „daj kasę i sp...adaj” :) Gorzej bywa z wysłannikami jedynego słusznego związku, ale tu też jest wiele naprawdę miłych i pomocnych osób.

17.  Czy starty w rajdach są jedynym sportem jaki uprawiasz?

Uprawiam jeszcze Airsoft (ASG) czyli taki lepszy paintball, ale to nie taki do końca typowy sport. Ogólnie uwielbiam adrenalinę więc szukam sposobów jak tu ją uwolnić – tu jakieś zjazdy na linach, tu rekonstrukcja wikingów i walki na miecze, ostatnio także DreamJump czyli coś jak bungee tylko lepsze :) Ogólnie nigdy się nie nudzę, ale największą pasją pozostają rajdy.

18.  Czy posiadasz sponsora i w jakim stopniu pomaga Ci on w startach?

Tak, i to nawet czterech! Sponsorem tytularnym jest firma Kabet z Jeżowa Sudeckiego sprzedająca płytki hiszpańskie oraz produkująca elementy betonowe. Wspiera nas także firma Fornal Wulkanizacja, która spawa i prostuje felgi aluminiowe i stalowe. Oprócz tego współpracujemy z Kozi Car, czyli naprawy blacharskie i powypadkowe oraz mieszalnia lakierów Kozi Color.

Chcielibyśmy im bardzo podziękować za wspieranie nas w tym co robimy i mamy nadzieję że konkretne wyniki nadejdą już niedługo :)

19.  Czym zajmujesz się prywatnie?

To się ostatnio dość często zmienia, na ten moment pracuję w branży meblarsko-handlowej :)

20.  Jakie masz plany na nowy sezon, oraz kolejne?

Na ten sezon chcę skupić się na dokończeniu budowy auta, zebrać jak najwięcej doświadczenia i wjeździć w auto. Na następny sezon chciałbym zaliczyć trochę czeskich rajdów i może jakąś 3cią ligę, ale wszystko wyjdzie w praniu.

 

fot. Mariusz Szczepaniak
fot. Michał Jaros

Cykliczne Zawody

Kącik Czytelnika

 

Patronujemy:

  

Wspierają nas:

Dział multimedia współtworzą:

  
  

Współpracujemy: